ahlan wasahlan..


Saturday, 26 May 2012

JEJAK MUSLIM SUPER (JMS)

ALHAMDULILLAH.. 

18-19 Mei yang lalu, saya diamanahkan untuk menjadi biro disiplin & ibadah (DNI) untuk kem JEJAK MUSLIM SUPER (JMS) di SK Bandar Baru Bangi... waahh.. sekolah ni la sekolah rendah saya dulu ^_^

mesti awak tertanya-tanya, macam mana saya boleh jadi biro DNI untuk kem ni.. actually kem ni under PERSATUAN PELAJAR ISLAM SELANGOR (PEPIAS).. entah macam mana ahli-ahli PEPIAS yang lain calonkan nama saya, saya pun tarak tau :D sebab masa pembahagian tugas a.k.a. meeting first, saya tak hadir.. kawan baik saya, hanis je yang pergi meeting ni.. kawan baik saya lagi sorang, yus (yusrina) pun tak datang sebab dia ada hal ape ntah. saya pun lupa.. ahaha (:

Objektif JMS :
  1. Mendidik anak muda mencintai ilmu
  2. Mencontohi keperibadian Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam
  3. Memimpin generasi muda ke arah kepimpinan Rasulullah sallahu 'alaihi wasallam
Sasaran :

         Pelajar bermasalah..

Tugas DNI :

 1. Membantu Pengarah program di dalam melancarkan lagi Program.
2. Meminta peraturan daripada setiap ketua acara bagi menyediakan peraturan di hari program.
3. Membina, menyesuai dan menyelaras undang-undang dan peraturan program.
4. Menjadi komander program.
5. Menjaga ketepatan masa mengikut aturcara program.
6. Mengetuai perjalanan aktiviti rohani di dalam program:
• Melantik imam dan muazzin
• Menyediakan jadual waktu solat
• Mencari dan melantik penyampai tazkirah mengikut slot yang telah disediakan
• Menyediakan bahan-bahan pengisisan untuk aktiviti kerohanian
• Menjadi orang yang bertanggungjawab dalam setiap aspek ibadah, disiplin dan ikhtilat sepanjang program.

Ahli BIRO DISIPLIN & IBADAH (DNI) :

*click pada nama untuk mengenali mereka dengan lebih lanjut.. ahaha :p


  1. MOHAMMAD HAIZAN BIN MOHD ROZI
  2. AMIR MUZAFFAR BIN ABDUL HALIM
  3. HAMIZAH BT RAJALI
  4. NURUL YUSRINA BT YUSRI
kejadian yang berlaku pada hari Jumaat, 18 mei , jam 3.00 pagi =.='' *esoknya hari Sabtu



RESTORAN ANUGERAH, SEKSYEN 8, BANDAR BARU BANGI, SELANGOR.

(= Yus punya, mijah punya, hanis punya =)     



kueh kueh.. tiaw tiaw.. soup soup... kueh tiaw soup mari~ ahaha :D 

tiaw + kueh + ayam + udang + sayur sawi + kicap + sambal + minyak + cili + bawang + fish ball dan digoreng = kueh tiaw goreng + bawang goreng :p

yus tak nak makan.. diet gamaknya.. ekeke ^_^
langsai juga akhirnya =)

terima kasih ya ALLAH kerna Engkau tidak putus-putus memberikan nikmat pada kami.. ALHAMDULILLAH! 

kejam tak kami? time adik-adik JMS, biro-biro & cikgu-cikgu tengah tidur, kami keluaq pi makan.. yolah~ since petang DNI tak berhenti bertugas sampaikan tak sempat nak makan.. last-last, saya (mijah), hanis & yus berpakat untuk makan kat luar.. ada sorang fasi ni, namanya Alya Syarafina.. dia nak itot.. tapi Hanis tak bagi.. al-maklumlah.. Hanis kan Biro Fasi.. so dia nak semua fasi tidur.. sebab mereka diberi amanah time lDK pada keesokan harinya..haha.. kesian alya :p bye alya! =) n kami pun keluarlah... tak sabo dah rasanya time tu.. ye lah.. pengalaman pertama naik kereta yang di drive oleh kawan baik.. agaga~ hanis ada lesen .. n dia bawak kereta mak dia, kereta WAJA.. so.. apa ke lagi.. ROADTRIP lah! ahaha.. memang syyyiiooookkkk lah.. kereta pun tak banyak.. ye lah... waktu orang tidur kan.. hehe..w/pun bahaya untuk anak dara keluar tengah-tengah malam kan.. eceeyyhh~ tapi bukan selalu pOng.. hik3.. n ni lah kali terakhir kami makan bersama-sama sebelum masing-masing menjejakkan kaki ke IPT.. insya-ALLAH.. ada rezeki, panjang umur, kita bersua kembali.. insya-ALLAH (n_n)

KEESOKAN HARINYA..

isi air dalam belon untuk dibaling time KEMBARA MUSLIM (explorace).. ^_^


apa erti di sebalik Ukhwah seperti belon (usb) ?

sebelum saya menjawabnya.. saya mahu ajukan soalan.. bagaimana kita nak jadikan belon itu menjadi kembang? ok.. takpe.. terima kasih untuk jawapan anda w/pun anda belum sempat memberikan jawapan.. haha.. sebenarnya ada banyak cara untuk jadikan belon yang pada asalnya tadi kempis, menjadi kembang.. betul kan? jadi di sini saya nak ambil salah satu cara.. dengan cara meniup.. bila kita meniup ke dalam belon tu, maka isi kandungan dalam belon tu of coz la carbon dioxide kan.. makin kita tiup, makin membesar saiz belon.. ceewwaahh.. macam HYPOTHESIS plak dah.. HAHA :D

jadi, apa kaitannya dengan ukhwah ? ya. memang ada kaitan.. bila kita berukhwah, anggaplah :


BELON = SAHABAT

MULUT (AIR SOURCE) = DIRI KITA

CARBON DIOXIDE = TEGURAN, NASIHAT AD-DEEN

SAIZ BELON = TAHAP IMAN

Apabila kita bersahabat dengan seseorang kerana ALLAH, maka jadilah kita seperti MULUT (AIR SOURCE) yang meniup BELON (SAHABAT) dengan CARBON DIOXIDE ( TEGURAN, NASIHAT AD-DEEN).. kita nak masuk syurga kalau boleh tak nak lah masuk syurga sorang-sorang kan? kalau boleh semua orang yang kita sayangi, kita cintai pun turut sama masuk syurga (insya-ALLAH).. bila kita terus tiup dan tiup dan tiup, maka saiz belon itu menjadi semakin membesar.. jadi, antara peranan seorang sahabat ialah sentiasa menasihati & mengingati sahabatnya ke arah jalan yang diredhai ALLAH.. pabila roh insani sering dinasihati dengan kebaikan, maka akan bertambah mantaplah iman dalam diri (SAIZ BELON-TAHAP IMAN)..

Ingat yer bila kita berukhwah.. USB is not for Universal Serial Bus (USB).. but USB stand for UKHWAH SEPERTI BELON (USB) ^_^ oke.. hehe

awak, saya, kamu, dia, kita.. JANJI yeerrr.. USB ! (=
*maaf kalau analogi saya ini merunsingkan fikiran anda.. haha (:

SAYA NAK BALING BELON NI.. KITA TENGOK SAPE YANG KENA! HEHEH~ >.<''     

 USAI MAJLIS PENUTUP..

dalam gambar ni cuma sebahagian daripada BIRO-BIRO & FASI-FASI.. ramai lagi sebenarnya ^_^
Sampai sini jelah ceritera saya.. sebenarnya ada banyak lagi ceritera tentang adik-adik (peserta JMS) ni.. tapi dah tak larat nak taip dah.. PENAT.. oke, bye.. ALASAN! ): doa-doakanlah agar ALLAH izinkan saya untuk menulis tentang mereka.. insya-ALLAH.. ma'assalamah wa ilalliqo'.. wassalam.. (:


Thursday, 24 May 2012

Cara Pembelajaran Secara Efisyen Bidang Perubatan


Pelajar-pelajar perubatan begitu sinonim dengan kekuatan mereka untuk menghafal fakta-fakta. Merekalah “ulat buku”, mengepit buku-buku tebal ke sana ke mari. Apabila berborak dengan mereka, keluarlah jargon perubatan yang sukar untuk difahami oleh pelajar jurusan lain. Namun hakikanya, “indah khabar dari rupa”. Setelah hampir 8 bulan di Hospital Western, Melbourne, pembelajaran secara hafalan tidak lagi membantu. Lebih-lebih lagi apabila berhadapan dengan pesakit sebenar, yang mempunyai penyakit sebenar dan lengkap dengan cerita yang sebenar. Apa yang di pelajari selama 3 tahun lepas sewaktu tahun praklinikal bagaikan jigsaw puzzles di fikiran. Pelbagai-bagai ragam pesakit, penyakit, simptom, ubat yang cuba untuk di fahami. Apabila doktor pakar bertanya, baru la sibuk membelek buku “hikmat”, OXFORD HANDBOOK CLINICAL MEDICINE. Kadang-kadang hanya mampu mengatakan will get back to you later atau lebih menyedihkan diam seribu bahasa mengharapkan rakan di sebelah menjawab. Situasi yang sama berlaku tatkala setiap kali mula disiplin yang baru.

Mengimbas kembali 8 tahun yang lalu, sewaktu temuduga permohonan biasiswa ke luar negara. Salah seorang dari panel bertanya kenapa ingin menjadi seorang doktor? Seperti biasa, “ingin membantu masyarakat” atau “minat”. Tidak dinafikan minatlah yang membawa kaki ku melangkah ke sini. Tetapi kini, jika berpaksikan jawapan itu semata, sudah pasti setiap hari balik dari hospital dengan keletihan kerana jarak ke hospital sejam dari rumah melalui beberapa kali pertukaran kenderaan awam, kehampaan apabila tidak dapat menjawab soalan-soalan doktor, bebanan untuk menambah tajuk dalam senarai bacaan dan penyesalan apabila ada masa yang terluang diisi dengan aktiviti yang tidak berfaedah. Jika inilah hari-hari yang dilalui, 6 tahun belum tentu cukup untuk menjadikan pelajar perubatan itu seorang doktor.

Empat tahun setengah yang berlalu banyak mengajar.

Seorang pelajar perubatan harus mampu befikir di luar kotak, bijak mengambil peluang, dan menggunakan masa terluang sebaiknya.

Berfikir di luar kotak adalah apabila menggunakan setiap pesakit yang di temuduga sebagai bahan pengajaran. Seperti mana kata-kata William Osler, (pakar perubatan), To study disease without books is to sail an uncharted sea, while to study books without patients is to not to go to sea at all. Jika pada saat ini, anda hanya membelek 100 macam buku perubatan di rumah dan cuba menghafalnya, anda belum cukup layak untuk merawat pesakit, sekalipun lulus peperiksaan. Cuba disiplinkan waktu dan temuduga seramai-ramai pesakit dengan pelbagai penyakit. Dijadikan Allah manusia itu unik. Ia akan mengingati 60% perkara yang dilihatnya dan dialami berbanding dengan perkara yang di baca atau didengari. Belum tentu kita dapat merasai hakikat peperangan Badar dalam bulan Ramadhan sekalipun anda melihat animasi atau lakonan. Setelah temuduga, lakukan pembacaan tentang penyakit yang dihadapi oleh pesakit dan tulis semula dalam bentuk ringkas dalam sebuah buku nota, termasuk segala simptom dan rawatan yang pesakit. Dengan itu, anda bukan sahaja dapat berfikir secara luar “buku” malah boleh mengaitkan dengan pesakit yang ditemuduga.

Kehidupan pelajar perubatan di hospital pada tahun klinikal tidak seperti yang disangka. Kita bukan orang yang merawat pesakit, dan bukan juga yang melakukan pembedahan mahupun yang menulis kertas kerja pesakit. Oleh itu, kita perlu bijak mengambil peluang setiap kali ia datang. Sementara menunggu tutorial seterusnya, cari pesakit untuk ditemuduga atau pergi ke wad untuk melakukan prosedur mudah seperti masukkan cannula dan ambil darah pesakit. Ketika di klinik pesakit luar, seringkali yang berlaku di kalangan pelajar melayu ialah pelajar lebih suka untuk duduk bersama doktor yang kurang bertanyakan soalan. Satu kerugian yang besar kerana soalan-soalan yang ditanya itu adalah untuk memandu dalam pembacaan. Belajar menjadi seorang yang teliti dalam pemerhatian. Dari situ, anda akan lihat suatu corak bagi setiap pesakit yang dirawat. Sebagai contoh lelaki berumur 60 tahun ke atas, cirit birit, sakit di bahagian perut dan kehilangan berat badan secara mendadak dalam suatu tempoh masa adalah penyakit Crohn sehingga diputuskan sebaliknya dengan pemeriksaan lanjut. Pada peringkat ini juga, pelajar ditaklifkan untuk belajar secara self-directed learning. Oleh itu, pelajar perlu rajin ke dewan pembedahan untuk melihat dan belajar bagaimana sesuatu pembedahan dilakukan. 60% perkara yang diingati adalah yang dialami dan dilihat sendiri.

Peruntukan masa dari 8 pagi ke 5 petang, Isnin hingga Jumaat di hospital adalah hak masa yang dipertangunggjawabkan kepada pelajar perubatan. Jika anda di rumah lantaran tiada kelas sekalipun, masa itu perlu dipenuhi dengan pembelajaran perubatan. Seorang pelajar senior pernah memesan, kita perlu pandai mencuri masa. Maksudnya, 5 minit sewaktu menunggu bas dipenuhi dengan mengimbas topik rawatan pesakit anemia atau borak-borak kosong dengan pelajar lain digantikan dengan perbincangan pelajaran yang tidak difahami. Lebih cantik lagi, jika boleh membawa sebuah buku nota kecil sepanjang di hospital. Setiap kali ada perkara yang tidak difahami, tuliskan persoalan itu dan buat pembacaan pada malam itu juga, sekali gus mengisi waktu malam anda.

Sebagai tambahan, sifat ingin tahu sangat diperlukan bukan sahaja pada peringkat tahun klinikal malah ketika sudah bekerja sebagai doktor. Perasaan ini akan mengekalkan tahap pembelajaraan dan stamina sekalipun 5 bulan sebelum tarikh peperiksaan. Setiap soalan doktor pakar yang tidak terjawab, hendaklah cuba dicari jawapannya.


Akhir sekali, apa yang paling penting adalah kefahaman dan pengetahuan itu adalah dari Allah sekalipun anda belajar 20 jam tanpa tidur. Setiap kaki yang melangkah keluar dari rumah, setiap bait yang dibaca dan dihafal dalam buku perubatan adalah diniatkan kerana keredhaan Allah. Seringkali waktu solat terabai lantaran kesibukkan di hospital tetapi malangnya ramai yang tidak menyedari solat itu yang memegang kunci kejayaan anda. Betapa banyaknya baris-baris yang dibaca dari buku perubatan begitulah juga banyaknya baris-baris yang di baca dari Kalam Allah, al-quran.

“Bukan senang nak senang,………..tapi susah itu membolehkan kita senang di kemudian”

p/s : copied from Biro Kebajikan dan Akademik ISMA =)

DR. HAMIZAH, COME ON, COME ON! WAKE UP PLEASE! BISMILLAH!


CAN I GET 4 FLAT IN ALL EXAMS/SEM AT KMNS? YES, OF COZ ! BECAUSE NOTHING IS IMPOSSIBLE, AM I RIGHT? ILLA BI IZNILLAH~ ^_^

chaiiyyokkk chaaiiyyokkk..  GO GO GO HAMIZAH! DR. HAMIZAH seorang yang down ke? ohh no ! tak kaann.. tapi DR. HAMIZAH SEORANG YANG HEBAT, CEMERLANG, GENIOUS, BIJAK, PANDAI, MUMTAZ, SOLEHAH, kan? insya-ALLAH, aamiin!

Doakan saya yee sahabat sekalian.. agar saya tabah, sabar, kental, kuat & sentiasa berfikiran positif di mana jua saya berada, tidak kira tempat & masa.. insya-ALLAH~

KU TITIP SATU ♥KU YA ALLAH ..


bismillahirrohmanirrohim..

Semoga cinta ini adalah cinta misi bukan cinta nafsu..Sehingga mampu membuatkan diri ini lebih ikhlas dan bersabar dalam setiap proses dan juga setiap penantiannya..

KU TITIP SATU CINTAKU YA ALLAH ...

Ya Allah, Maha Pemilik Cinta..
Aku titipkan satu cinta itu padamu, jangan Kau hadirkan dulu saat ini, jadikanlah cinta itu sangat indah suatu saat nanti.. ketika waktunya telah tiba.. Waktu yang paling tepat dengan seseorang yang tepat, yang telah Kau persiapkan sejak dulu..

 

Titip satu cinta itu Ya Allah ..
Cinta yang akan membuatku semakin dekat dengan-Mu, cinta yang membuat si dia juga semakin dekat dengan-Mu.. Cinta yang membuat kami semakin mensyukuri betapa luas nikmat dan kurnia-Mu, dan membuat kami saling membimbing untuk mencapai keredhaan-Mu..

Titip satu cintaku Ya Mushawwir,,
cinta yang mampu menghasilkan sebuah keluarga yang sakinah, cinta yang mampu menciptakan sebuah rumah yang hangat yang akan menjadi tempat bangkitnya peradaban agama-Mu..

Titip satu cinta itu Ya Malik ..
Cinta yang darinya aku mampu melahirkan para mujahid dan mujahidah yang hebat.. yang senantiasa bersiap siaga membela agama-Mu di mana sahaja.. Ksatria yang tidak pernah takut malawan musuh-musuh-Mu dan musuh-musuh Rasul-Mu..

Titip satu cinta itu Ya Rabb..
Jagalah kami, bimbinglah langkahan kami,,
sehingga kami mampu bersama-sama menempuh dunia yang fana sebagai satu destinasi yang perlu ditempuhi untuk ke negeri akhirat yang kekal abadi..

Titip satu cinta itu Ya Rahman..
cinta yang dengannya aku mampu mempelajari banyak hal, dan si dia pun turut mempelajari banyak hal, sehingga kami mampu saling mengisi dan semakin berkembang ‘adunan’ iman kami kerana cinta itu..

Titip satu cinta itu Ya Waliyy,,
Bimbing langkahannya, mudahkan urusannya, luaskan rezekinya, dan jaga dia untuk tetap berada di jalan-Mu, mudahkanlah jalannya dalam menemukan aku di sini..

Titip cinta itu Ya Karim,,
Jadikan hidupnya senantiasa bermanfaat, dan jangan lengahkan ia dengan fananya kehidupan dunia.. Semoga saat ini pun ia sedang berjuang di sana, senantiasa berjuang untuk menggapai Syurga-Mu.. Jadikan ia orang yang bersungguh-sungguh untuk kehidupan dunia dan lebih bersungguh-sungguh untuk kehidupan akhiratnya..

Titip satu cinta itu Ya Ghaffaar,,
Jadikan ia orang yang selalu mempelajari agama-Mu, orang yang selalu menyeru kepada agama-Mu.. jadikan ia Murobbi yang terbaik untukku dan anak-anakku kelak, jadikan ia murobbi terbaik untuk keluarga dan masyarakat..

Titip cinta itu Ya Hafizh,,
Jaga aku dan jaga si dia sehingga waktu yang Kau tetapkan tiba, dan jadikanlah kami hamba2-Mu yang senantiasa bersabar dan bersyukur..

Titip
itu Ya Rabb..

Insya-ALLAH, aamiin..

(gambar sekadar hiasan)

p/s : awak, hati-hati di sana (SERAMBI MAKKAH) .. moga ALLAH permudahkan segala urusan.. insya-ALLAH, aamiin!

Tuesday, 15 May 2012

ambition first !!

Andai benar mencintai kerana Allah...
Harus berani untuk mencintai...
Harus berani untuk melepaskan...

kerana...Cinta tak semestinya memiliki..

Yakinlah...
Allah sentiasa beri yang terbaik buat hamba2-Nya...
Insya-Allah...♥
When his heart feels sad, When her soul feels alone, When their body are listless..
My dear, don't lose hope. My dear, don't run away. My dear, don't be arrogant,
Kneeling. Because, it is a sign.
A sign that Allah is waiting for you...
So Pray... because Allah misses to hear your voice.
*Allah is so sweet*
Start to think about future. Get the feeling. Merge with the situations. Control the emotions. Give the best effort. No back looking. Look forward and go ahead. Start with prayers. Tawakkal for every think we do. Get the right intention. Dont be sad when we are down. Up and down is normal in life. Learn from mistakes. Start to discover new things. Insya-Allah. Sananjah ala kulli hal :)
Be thankful to Allah

"If you are grateful, I will give you more" (Al-Quran 14:7).

Counting our blessings helps us not only be grateful for what we have, but it also reminds us that we are so much better off than millions of others, whether that is in terms of our health, family, financial situation, or other aspects of our life. And being grateful for all we have helps us maintain a positive attitude in the face of worries and challenges we are facing almost daily.
 p/s : medical mukminah first.. after that, you can think about your wedding (nikah) ^_^ 6-7 years to go..insya-ALLAH !
KM ~> MESIR or JORDAN (MEDICINE).. insya-ALLAH, aamiin !
 

Monday, 14 May 2012

LUKA YANG BELUM DITUNTUT !!


Assalamualaikum warohmatullahi wabarokatuh.... 


Enam Dekad Nakbah !!

Kini 60 tahun telah berlalunya Nakbah Palestin, namun rakyat dan Negara Palestin terus diganyang Yahudi Zionis sehinggakan :

1. Rejim Zionis terus yang melakukan penindasan terhadap rakyat Palestin seperti meruntuhkan rumah-rumah mereka, membakar kebun-kebun mereka dan memperluaskan kawasan penempatan pendatang haram Yahudi. Sehingga kini yahudi telahpun merampas dan menguasai kira-kira 90 % dari keseluruhan bumi Palestin.

2. Peningkatan serangan ke atas Masjid Al Aqsa oleh ekstrimis Zionis yang semakin kerap mencabul kehormatan dan kesucian qiblat pertama umat Islam di dalam rangka mereka MengYahudikan Baitul Maqdis. Mereka bercita-cita untuk meruntuhkan masjid Al Aqsa dan mendirikan Kuil Yahudi di atas tapak masjid sekarang.

3. Melakukan penangkapan dan pemenjaraan orang-orang Palestin yang tidak bersalah sehingga lebih daripada 12 ribu di kalangan mereka kini merengkok di dalam penjara Israel. Di kalangan mereka adalah orang-orang tua, kanak-kanak malahan juga wanita yang hamil lagi sakit.

4. Sekatan ekonomi yang dirancang secara rapi oleh Zionis menyebabkan orang-orang Palestin tersepit dan terpaksa bergantung kepada sumber pekerjaan yang dimiliki oleh Yahudi. Akibatnya ramai di kalangan rakyat Palestin yang menganggur dan dibelenggu kemiskinan serta kebuluran.

5. Ramai di kalangan kanak-kanak palestin yang telah dinafikan hak mereka untuk belajar sehinggakan jumlah mereka yang sempat ke pengajian menengah adalah dari peratusan yang sangat kecil.

6. Rejim Zionis tanpa malu dan segan telah membina tembok pemisah gergasi yang terpanjang di dunia iaitu sepanjang 720 km di Tebing Barat yang menyekat penghidupan rakyat Palestin di sana serta menjadikan Tebing Barat sebagai penjara yang terbesar di dunia.

Umat Islam di seluruh dunia seharusnya bersatu memperjuangkan isu Palestin yang merupakan isu induk umat Islam di abad ini. Perselisihan dan perbezaan budaya, geografi, bahasa dan bangsa sudah semestinya diketepikan demi menjayakan misi besar dalam menyelesaikan masalah ini.

7. Dijangkakan seramai 6.45 juta di kalangan rakyat Palestin adalah pelarian yang hidup dengan penuh kedaifan sejak 60 tahun yang lalu. Inilah jumlah pelarian yang paling lama dan paling ramai di dalam sejarah peradaban dunia.

8. Rejim Zionis kini berterusan menyiksa dan membunuh rakyat Palestin terutamanya di Gaza yang turut diakui pemimpin kanan mereka sebagai holocaust yang lebih hebat.

Penindasan, penodaan dan kekejaman yang dilakukan oleh rejim Israel ini terhadap rakyat dan negara Palestin telah berlaku dalam tempoh yang amat panjang dan berlarutan. Sudah tentulah ianya tidak harus dibiarkan begitu sahaja.

jadi apa peranan kita untuk membantu saudara mara kita di Palestin? jom cakna! mereka perlukan kita, tangisan mereka turut terasa di hati kita :'(
jika hari ni mereka kembali menghadap Ilahi kerana berjuang untuk memerdekakan diri dari kecaman Zionis, bagaimana pula kita nanti apabila menghadap Ilahi , apakah tanggungjawab kita sebagai saudari seaqidah yang bertaut dihati utk memberi jawapan kepada Ilahi?

mohon kawan-kawan utk share HARI NAKBAH 15 MEI ini , moga peringatan ini dapat membantu mengingatkan peristiwa ini, menyentuh hati, mengasah rohani , ingatlah! sesunnguhnya isu Palestin adalah isu hingga ke hari akhirat, setiap Muslim akan ditanya apa yang telah dilakukan untuk membantu saudara di Palestin

* HARI NAKBAH! hari yang sangat menyayat hati *



Oleh: Muhamad Saddam Jamaludin Sa (Honoured Strider)

MEMPERINGATI 64 TAHUN HARI NAKBAH PALESTIN !!



MEMPERINGATI 64 TAHUN HARI NAKBAH PALESTIN - 15 MEI 2012

Tanggal 31 ogos merupakan tarikh bersejarah buat Negara Malaysia kerana berjaya bebas dari belenggu jajahan british. Saat yang menggembirakan pabila menggambarkan laungan ‘ MERDEKA ‘ bersahutan di stadium merdeka. Betapa bahagia rakyat Malaysia saat itu. Malaysia melakarkan sejarahnya yang tersendiri.

Tarikh 16 mei juga menjadi sebutan saban tahun. Masakan tidak, segala jasa guru diabadikan pada hari tersebut. Namun, pernahkah terdetik di hati kita akan tarikh bersejarah 15 mei 1948? Jika Malaysia mempunyai detik bersejarah yang membanggakan, namun, sebaliknya telah berlaku pada sahabat seislam kita di palestin. Ya, sudah pasti meruntun hati kita.

Pernahkah anda mendengar istilah nakbah? Apakah itu nakbah? Jom kita susuri sejarah nakbah Palestin. Moga dengan sejarah ini mampu terus menaikkan semangat juang kita seterusnya menggegar dunia palestin yang sejak sekian lama suram.

Nakbah bermaksud malapetaka atau bencana besar. Manakala Nakbah Palestin pula bermaksud penubuhan Negara Haram Israel yang telah diisytihar rasmi pada tanggal 15 Mei 1948. Ini merupakan satu bencana besar yang menimpa bumi palestin. Kedamaian, keadilan telah direntap sekelip mata. Sebagai gantinya, kepedihan, keperitan dan derita makin dirasai di bawah kongkongan yahudi zionis.

Pakatan Israel ini berjaya mengorak langkah sejak 1897 apabila tertubuhnya Pertubuhan Zionis Antarabangsa (WZO). Kemudian, dengan satu tekad pembentukan negara zionis, serta kerjasama sekutu kuat mereka, British, mereka telah mengisytiharkan Deklarasi Balfour pada 2 november 1917. British telah memberi jaminan untuk mewujudkan sebuah negara khusus untuk bangsa yahudi di Palestin. Sejak itu, berlakulah penghijrahan beramai-ramai bangsa yahudi Eropah dan Rusia ke Palestin sehingga mencecah ratusan ribu orang. Sedikit demi sedikit tanah Palestin dirampas samada secara kekerasan dan juga penipuan oleh pendatang yahudi. Mereka dengan angkuhnya menguasai tanah haram tersebut. Yahudi laknatullah ini bukan sahaja menidakkan hak penduduk bumi Palestin yang sah, malah tegar mencabuli perjanjian antarabangsa. British juga tanpa segan silu mendesak PBB menjadikan isu Palestin ini sebagai salah satu agenda PBB.

Menurut laporan Badan Penyelidik Antarabangsa Palestin (UNSCOP) milik PBB telah menyatakan ketidakadilan bagi pihak Palestin untuk membahagikan tanah mereka kepada dua buah Negara bersaingan. Namun, usaha itu hanya sia-sia apabila pada tanggal 29 november 1947, PBB yang bertopengkan manusia tetap mengeluarkan sidang pleno PBB dengan meluluskan ‘ ketetapan 181 ‘. Sebagai akibatnya, 2/3 tanah Palestin secara sahnya telah dibahagikan kepada pendatang yahudi serta bakinya 1/3 keluasan tanah, diberikan kepada penduduk Palestin yang sah. Sekali lagi berlaku ketidak adilan apabila penduduk Palestin dinafikan hak mereka untuk bersuara. Mereka tidak langsung diminta pendapat serta keizinan malah sebaliknya, penindasan serta kezaliman makin bermaharajalela. Liga Negara Arab ketika itu juga gagal membantu Palestin apabila tentera yang dihantar turut dimusnahkan oleh pengganas yahudi. Akhirnya, Palestin terpaksa akur apabila yahudi zionis mengumumkan Negara Israel pada petang 14 Mei 1948 seterusnya mengisytiharkan kemerdekaan ‘ palsu ‘ mereka secara rasmi pada 15 Mei 1948.

Inilah yang dikatakan yahudi laknatullah. Mereka tidak akan sesekali berdiam diri serta bersenang lenang selagi impian mereka tidak terlaksana. Sebagaimana firman ALLAH yang bermaksud “Engkau akan temukan orang-orang yang paling keras permusuhannya terhadap orang-orang yang beriman adalah orang-orang Yahudi dan orang-orang musyrik.” (QS. Al-Ma’idah: 82). Rejim yahudi meningkatkan serangan dengan menghancurkan 478 buah kampung dan mengusir hampir 800 000 rakyat palestin ke luar Negara. Warga tua, kanak-kanak serta ibu mengandung dibunuh. Malah, anak di dalam kandungan dikeluarkan terburai. Sehingga kini Palestin terus diasak kekejaman dan penindasan.

Peristiwa dahulu seolah-olah di ulang tayang semula kini. Pembunuhan, pemenjaraan, sekatan ekonomi serta serangan ke atas masjidil aqsa semakin menjadi-jadi. Namun, kemana perginya umat islam kini? Ketika saat British, yahudi dan PBB bersatu bergabung untuk menjatuhkan Palestin, umat islam tetap diam membatu seolah-olah menurut telunjuk PBB seperti Pak Pandir.

Ayuh, sahabat.. Isu Palestin ini bukan khas untuk rakyat Palestin sahaja. Bukan juga untuk negara-negara arab di sekitarnya, tetapi isu kita bersama selaku umat islam seluruh dunia. Sebagaimana termaksub dalam alquran yang bermaksud “Sesungguhnya orang-orang mukmin itu bersaudara kerana itu, damaikanlah antara kedua saudaramu dan bertakwalah kepada ALLAH supaya kamu mendapat rahmat“(Al-hujurat:10).

Pelbagai mekanisma harus diatur. Kefahaman perlu diperluaskan lagi, sumbangan kemanusiaan pula perlu dipergiatkan. Jom sama-sama tingkatkan usaha, perkasakan ukhuwwah, serta patrikan kesatuan bersama. Selebihnya, kita serahkan kepada ALLAH untuk menentukan segalanya. Insya-Allah, semoga kejayaan dan kegemilangan Islam sampai ke kemuncak satu hari nanti. Amin.

Oleh: Nur ‘Amahirah binti Hasan Zaki,
Kuliah Perubatan Universiti Iskandariah

Friday, 11 May 2012

SELAMAT HARI UMMI !! hehee :D

Kepada yang masih lagi tidak tahu, tarikh hari ibu berbeza mengikut negara dan tahun. Sambutan hari ibu pada tahun ini adalah seperti berikut:



13 Mei 2012 (atau lebih tepat lagi.. adalah pada Ahad minggu kedua dalam bulan Mei)
bagi negara MALAYSIA, Anguilla, Aruba, Australia, Austria, Bahamas, Bangladesh, Barbados, Belgium, Belize, Bermuda, Bonaire, Brazil, Brunei, Bulgaria, Canada, Chile, China, Colombia, Croatia, Cuba, Curaçao, Cyprus, Czech Republic, Denmark, Ecuador, Estonia, Finland, Germany, Ghana, Greece, Grenada, Honduras, Hong Kong, Iceland, India, Italy, Jamaica, Japan, Latvia, Malta, Myanmar, The Netherlands, New Zealand, Pakistan, Peru, Philippines, Puerto Rico, Singapore, Slovakia, South Africa, St. Lucia, Saint Vincent and the Grenadines, Suriname, Switzerland, Taiwan, Trinidad and Tobago, Turkey, Ukraine, United States, Uruguay, Venezuela, Zimbabwe

6 Mei 2012 (Ahad pertama dalam bulan Mei) bagi negara Hungary, Lithuania, Portugal, Spain

27 Mei 2012 (Ahad terakhir dalam bulan Mei) bagi negara Algeria, Dominican Republic, France,Haiti, Mauritius, Morocco, Sweden, Tunisia.

22 Mac 2011 bagi negara Ireland, Nigeria, United Kingdom

12 Ogos 2012 bagi negara Thailand yang juga merupakan tarikh lahir Queen Sirikit

22 Disember 2012 di Indonesia

ok.. kat MALAYSIA Hari Ibu disambut pada 13 mei.. tak lama je lagi.. lagi sehari!  hee.. tapi bagiku, hari ibu itu sebenarnya bukanlah hanya SEHARI DALAM SETAHUN.. tapi tiap-tiap hari adalah hari ibu.. sebab apa? sebab rasanya.. tak berbaloi kalau nak sambut hari ibu selama sehari jika dibandingkan dengan jasa & pengorbanan yang ibu, mak, mama, ummi kita lakukan sepanjang membesarkan kita menjadi MANUSIA! pengorbanan mereka tidak mampu untuk kta bayar dengan harta seisi dunia.. (T_T) SUBHANALLAH!

Wanita yang bergelar ibu adalah insan istimewa yang telah dipilih oleh Allah swt untuk menjadi tempat yang dihidupkan makhluk ciptaan terbaiknya iaitu manusia. Kebergantungan manusia untuk kehidupan diurus Allah melalui rahim seorang ibu. Darahnya membawa makanan, air, oksigen dan lain-lain keperluan. Dinding perutnya menjadi benteng supaya anak terselamat daripada ancaman luar. 9bulan 10hari dalam tubuh ibu. Setiap minit mendengar jantung ibu. Setiap minit merasa pergerakan diaframa ketika bernafas.

Sakit pinggang, sembelit, muntah,pening semua dirasai. Melahirkan juga satu pengalaman yang amat menyakitkan. Ramai ibu menangis menahan sakit. Ada sampai meraung. Ada yang perlu dibantu dengan forsep dengan pembedahan. Dibelah perut si ibu semata-mata untuk membantu anak keluar ke dunia.


Adakah anaknya faham penderitaan semua ini?


Kemudian, anak yang senyap sejenak mula lapar. Ibu menyusu dengan air susu sendiri. Hari ketiga susu memuncak pengeluarannya. Si anak pula masih belum arif menghisap. Bengkat berdenyut amat mengazabkan, Namun demi si anak ibu teruskan juga.Cekal.Anak sering bangun malam. Tidur ibu sudah tidak lena. Tidak menentu waktu. Adakala anak meragam kembung. Atau basah lampin, Atau lapar/dahaga. Tidak kurang ada anak yang sengaja bangun malam untuk dibelai.

Anak semakin membesar. Demam selsema, cirit birit, muntah, lebam semua dirawat ibu.Sedih, takut, manja juga tertumpu pada ibu.. Di ajar alif  ba ta, abc , 123..


Membesarlah si anak. Sudah boleh berbicara, boleh menendang, boleh memanjat.Ke hulu ke hilir. Ibu perlu cergas mengejar. Ibu hantar ke sekolah naik basikal atau motorsikal. Ingatkah semua ini walau yang bergelar anak?!


Adakah tergamak apabila kita sudah dewasa kita lupa semua ini dan menganggap apa yang dilakukan oleh ibu adalah perkara biasa..........??


Tatkala susah baru mencari ibu. Tatkala bermasalah, nak menghadapi peperiksaan, nak dapat kerja, nak interview baru nak cari ibu minta doakan. Khidmat ibu diminta lagi. Bila pula masa si anak membalas jasa ibu.


Justeru anak harus dilatih untuk sentiasa menyayangi dan menghargai ibunya dari kecil lagi. Anak yang taat kepada Allah akan taat kepada ibunya dan sentiasa mesra dan kasih belas kepada ibunya. wallahua'lam..


PERSOALANNYA....

Apakah balasan kita terhadap  mereka?

jawapannya, tepuk dada.. tanya iman..

UMMI..

Panggilan yang menurutku adalah panggilan luar biasa.. sangat indah panggilannya.. seorang insan yang telah mengendongku di dalam rahim selama hampir 9 bulan.. seorang insan yang telah berjuang menggadaikan nyawa semata-mata mahu  melahirkanku.. agar jasad ini mampu melihat indahnya dunia!



UMMI.. ENGKAULAH RATU HATIKU... (-^_^-) You're THE NUMBER ONE FOR ME =)

 

 ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

 "Aljannah tahta aqdaamil ummahaat"
 yang bermaksud : Syurga itu di bawah telapak kaki ibu..(diriwayatkan oleh Anas bin Malik)

 ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

Hadis yang diriwayatkan Abu Hurairah, dia berkata, “Ada seorang laki-laki mendatangi Rasulullah dan berkata, ‘Wahai Rasulullah, siapakah orang yang paling berhak menerima baktiku? k"Ibumu",’ jawab baginda. ‘Kemudian siapa?’ lanjutnya. "Ibumu" .. ‘Kemudian, siapa lagi?’ tanyanya lagi. "Ibumu".. ‘Kemudian, siapa lagi?’ ‘Ayahmu,’ jawab baginda sallallahu 'alaihi wasallam.. ( HR Bukhari dan Muslim )

♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥


Seorang sahabat bernama Jahimah ra datang menemui Rasullulllah sallallahu 'alaihi wasallam meminta pandangan baginda untuk dia ikut serta dalam ekspedisi berjihad. Rasulullah sa
llallahu 'alaihi wasallam bertanya: "adakah kamu ada ibu?" Jahimah menjawab : "Ya!" Lalu Rasullullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda : "tinggallah bersamanya kerana sesungguhnya syurga berada dibawah tapak kakinya". (Hassan sahih, diriwayatkan oleh an-nasai’e.)

 ♥♥♥♥♥♥♥♥♥♥

so.. nak buat surprise apa untuk ummi yee? hati ni sebenarnya kempunan nak makan RED VELVET! hee~



sedap kutt.. 1st time makan masa kat rumah Ustazah Normah (guru kelas last year) .. ada sorang sahabat ni dia bawak.. dia buat sendiri! waaa~ jelez kutt.. seriously jelez.. so nak try la buat.. tapi resepinya ngak ada.. )':



waahh~ dah terliur dah ni.. sedap yang amat! lagi-lagi lau makan time sejuk-sejuk.. subhanallah! ^_^
nikmatnyyyyaaaaaa!!!!!!!

Ahad ni, nak masak special untuk UMMI tersayang =)

♥ LASAGNA
♥ CAKE RED VELVET
♥ MCFLURRY BUATAN SENDIRI


Hehe.. harap-harap menjadilah plan ni.. insya-ALLAH ^_^ lagi pun, diri ni memang jarang masak untuk ummi.. hurm.. )':


p/s : mintak resepi cake red velvet dari kawan, tak bagi-bagi lagi.. last-last, cilok dari internet.. ni lah hasilnya.. ahaha :



ni plak resepi untuk lasagna (dipetik dari blog sahabat ana, Siti NurHanis) ^_^ 


ni plak ada 2 resepi untuk buat MCFLURRY.. tapi tak tau nak amek mana 1.. hee :D


resepi pertama


resepi dari web iluvislam.com =)

ok.. esok (sabtu) nak beli barang.. dok sabo doh niee~ weee~~~ mungkin buat semua resepi ni esok (sabtu) jugak kuutt.. sebab hari Ahad ada meeting program under PERSATUAN PELAJAR ISLAM SELANGOR (PEPIAS).. takut tak sempat lau nak buat hari Ahad.. lau buat hari sabtu, hari ahad nanti lepas habis meeting, terus keluarkan segalanya dari peti ais, then hidangkan.. suap-menyuap dengan UMMI TERCHEENNTAAA~~ waaa~ bestnyaa.... hihi.. insya-ALLAH.. =)



ANTARA DOKTOR DAN USTAZAH : MANA PILIHAN HATI?



Situasi 1 :

Tidak sedikit pelajar perubatan malah doktor sendiri yang dinamik dalam fikrah dan gerak kerjanya. Mereka berupaya untuk menjadi begitu apabila mereka keluar dari sekadar memperhambakan diri kepada silibus dan profesyen masing-masing.

Mereka tidak hanya membaca buku teks perubatan untuk profesyen dan buku teks as-syahid Imam Hassan al-Banna dan Mustafa Masyhur untuk dakwahnya, sebaliknya mereka meluaskan bacaan dan kefahaman dengan mengambil buku-buku Current Affairs, Political Science, Falsafah, Sejarah dan menganggap semua itu sebagai sebahagian dari keperluan Tarbiyyah dan BEKALAN UNTUK MEMENANGKAN ISLAM.


Situasi 2 :

Tidak sedikit pelajar Syariah dan ustaz ustazah yang dinamik, tetapi mereka menjadi dinamik hanya selepas mereka berjaya memecahkan tembok sangkaan bahawa “ilmu itu ialah apa yang Allah cakap, apa yang Nabi cakap: maka jika sudah faham Tafsir dan faham Hadith, saya telah faham segala-galanya”.

Mungkin setengah mati mahu keluar dari tembok itu.

Sesungguhnya jalan untuk memenangkan Islam itu tidak semudah yang disangka
Sejauh mana kita semua bersedia KE ARAH MEMENANGKAN ISLAM?



ANTARA DOKTOR DAN USTAZAH : MANA PILIHAN HATI?

Perjuangan menegakkan islam tidak kenal erti nama dan pangkat.Tidak kisahlah siapa kita, golongan ulamak mahupun golongan profesional, Allah tidak menilai setinggi mana ilmu yang kita ada, bahkan Allah hanya melihat setinggi mana nilai ketaqwaan dalam diri kita.
"Dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta sedekah) dan bertakwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya)". -al Baqarah : ayat 197

Insan bertaqwa diibaratkan seorang tentera yang lengkap bersenjata menuju ke medan perang untuk menegakkan syiar di bumi Allah. Kempen "mari bertaqwa" adalah agenda dan tunjang utama untuk memenangkan Islam.

p/s : harapanku agar suatu hari nanti, diri ini menjadi DOKTOR PAKAR SAKIT PUAN or SPECIALIST ObGyn dan dalam masa yang sama, mampu menjadi ustazah.. insya-ALLAH, aamiin!

Thursday, 10 May 2012

Gurindam Makhluk Asing !

Dengan Namamu Aku Mulai,
Dengan Izin Mu Aku Berkongsi,
Agar Kita Terus Memperingati,
Kerana Kita Semua Akan  Kembali..


 
Dunia Akhir  
Kian Beredar Mengikuti Zaman
Lahirnya Makhluk Asing Mengikut Jalan Hamman
Bila Kalam Tuhanku  Selalu Dianggap Ringan
Maka Bermulah Makhluk Bermata Satu Berangan-Angan
Untuk Menjadi Penyelamat Manusia Yang Berada Di Awangan

Andainya Memilih Dunia Itulah Syurga
Andai Memilih Akhirat Itulah Neraka
Sungguh Bijak Si Mata Satu Memanipulasi Data
Dalam Diam Semakin Ramai Manusia Menjadi Buta
Kerana Terpukau Dengan Janji Pendusta
Arak Dijadikan Sajian Tika Berpesta
Hilangnya Iman Dianggap Sementara
Kerana  Menganggap  Pintu Taubat Masih Terbuka

Ku Berdiri Tepi Jendela,
Melihat Kuku Besi Panjang Berjela
Mata Dipejam Hati Tak Rela
Melihat Saudaraku Asyik Dicela
Oleh Penyembah Berhala Bernyawa

Ku Toleh Kiri Terlihat Urat Berselirat
Ku Toleh Kanan Terpandang Kutu Mengurat
Sampai Bila Unta Betina Mahu Pertahankan Aurat
Masa Bila Saudaraku Ingin Menjadi Imam Kiblat
Sedangkan  Kita Semua Berkejaran Melakukan Maksiat

Kasih Tercipta Tanpa Diduga
Hilangnya Cinta Terbitnya Derita
Bila Lidah Lebih Tajam Dari Senjata,
Maka Lahirlah Pemuja Auta
Yang Menjadikan Berita Munafiq Sebagai Fakta !


Frasa Tercipta Daripada Dosa.
Hukuman Tercipta Bukan Untuk Menyiksa.
Bila Berbicara Kurangkan Dusta
Kerana Bimbang Tumbuh Kusta
Di Tubuh Sasa Menjadi Raksasa

Karya P Ramlee Bukanlah Asing.
Dialognya Pendek Tapi Berdesing.
50 Tahun Berpusing Seperti Gasing,
Namun Sentuhannya Tidak Buat Diriku Terasing .
Moga Rohmu Dicucuri Rahmat Dari Tuhan Pencipta "Makhluk Asing"

Demi Masa Aku Akhiri
Kerana Takut Terjual Diri
Bukan Kalam Minta Dipuji
Cuma Nak Ingat, Sedarlah Diri !

Wednesday, 9 May 2012

Kolej Matrikulasi ? =)

Bismillahirrohmanirrohim..

Alhamdulillah... hari ni ALLAH izinkan saya untuk survey kelebihan-kelebihan or kehidupan di kolej matrikulasi..



Dan inilah hasilnya .. (SILA CLICK YEE) :

UPU or Matriks? (:

ANTARA SILIBUS DI MATRIKULASI (:

Truly, i LOVE BIOLOGY =)

CHEMISTRY

PHYSICS

 MATHEMATICS

KEHIDUPAN DI MATRIKULASI (:

KOLEJ MATRIKULASI NEGERI SEMBILAN

pastikan mental anda kuat =) insya-ALLAH~

MACAM BEST JE MATRIK ^_^'' haha

wikipedia (:


PERSOALAN-PERSOALAN YANG DILONTARKAN BERKENAAN MATRIKULASI (:

iluvislam.com

KHAS BUAT MEREKA YANG DAPAT MATRIK N9 (:

Ta'aruf dengan matrik joomm! ^^''

p/s : tidak kisahlah aku dicampakkan ke mana-mana tempat pengajian selepas ini.. apa yang pasti.. diri ini begitu mengharapkan agar ALLAH pelihara hati ini dan memelihara iman yang sudah sebati dalam diri.. serta agar ALLAH kurniakan sahabat yang sentiasa bersama-samaku menuju MARDHOTILLAH..

# nak study balik semua subjek sains.. insya-ALLAH.. ALLAHUMMA YUSAHHILLI FI KULLI HAL! bi iznillah.. aamiin!

na'udzubillahi min zalik! bantu aku agar hal ini tidak berlaku.. insya-ALLAH, aamiinn..

Tuesday, 8 May 2012

Akhi, andai sahaja dikau mengetahui..

ALHAMDULILLAH dengan apa yang ALLAH beri..

Akhi, andai sahaja dikau mengetahui..



Andai saja ikhlas itu mudah:) andai saja iman itu kuat :) andai saja redha itu utama :) maka kita akan pasrah

Hakikatnya..
Cita-citaku masih belum lagi menjadi realiti..
Kerna apa yang aku hadapi kini..
Hanyalah PELUANG yang diberi-Nya untuk merealisasikan cita-citaku menjadi realiti..

TO BE A SPECIALIST obGyn!
Kita memang nak sangat benda tu , tapi lebih baik kita memikirkan apa yang telah ALLAH rancang terbaik untuk kita :) Insya-ALLAH kita akan rasa bersyukur sangat2 :) Sesungguhnya menikmati dan mensyukuri lebih indah dari mengharap :)
"“Kemudian, apabila engkau telah membulatkan tekad, maka bertawakallah kepada Allah. Sungguh, Allah mencintai orang yang bertawakal..” (Ali-Imran : 159 )"
Akhi,
Andai sahaja dikau dapat merasai..
Hati ini terasa pilu sebenarnya..
Kerna tidak mendapat jawapan yang tepat darimu..
Universiti manakah yang akan dikau jejakkan kaki selepas ini?
Malang sekali aku..
Kerna tidak mengetahui..
Sebaliknya..
Dikau telah pun mendapat jawapan dari rahsiaku..

Aku sedar..
Aku ini bukanlah sesiapa dalam hidupmu..
Tiada yang istimewa..
Lainlah 'ukhti' yang 'rapat' denganmu itu..



Dan di luar sana..
Sudah kutemui..
Terlalu ramai muslimah yang jauh lebih baik & solehah..
Aku?
Menjadi anak yang solehah pun belum..
Manakan mungkin mahu bersahabat dengan lelaki soleh sepertimu..
Yang sudah pasti menjadi rebutan mawar agama..
Bahkan..
Bukan engkau yang tidak layak buatku..
Tapi..
Akulah yang tidak layak buatmu..

Dakwah itu kerja Nabi.. kerja yang sangat mulia di sisi Sang Khaliq..
Dakwah itu telah menjadi cintaku..
Mana mungkin aku mampu berpisah dengannya..
Dikau berkata bahawa aku sudah pun merasai manisnya perjuangan..
Namun..
Andai sahaja dikau mengetahui..
Dalam perjuangan yang aku tempuhi..
Aku hanya merasai kemanisan dalam kepahitan..
Namun..
Tiada alasan untuk aku berhenti daripada melakukan kerja ini..
Kerna dakwah itu wajib ke atas setiap mereka yang bergelar muslim..
Usahlah dikau cemburu..
Kerna aku mengiringimu dalam doa..
Jua bersama-sama merangkak menelusuri liku-liku perjalanan kehidupan..
Insya-ALLAH~

"Setebal mana awan DERITA pun akhirnya PASTI sinar mentari BAHAGIA akan menyapa..
*Allah. Kami mohon secebis ketabahan daripada ketabahan rasul-Mu yg tercinta."
Jangan kau MIMPI untuk mengecapi BAHAGIA. andai dirimu tidak bersedia melakukan PENGORBANAN bermakna.
*renung. fikir. zikir.
p/s : mimpi itu memang benar.. dikaulah orangnya.. meski aku tidak pernah meminta untuk bermimpi seperti itu.. tapi entah mengapa ALLAH yang izinkan mimpi itu berlaku.. hingga kini aku masih menanti apakah hikmah di sebalik semua itu..dan aku mengharapkan.. agar lelaki soleh itu adalah dirimu.. meski aku sedar.. aku ini bukanlah MUSLIMAH SOLEHAH.. seperti yang engkau harapkan.. (T_T)

# namun.. jauh di sudut hati.. aku mengharapkan agar dikau tidak lupa mendoakanku & muslimah yang lain dalam doamu.. agar kami menjadi mawar agama, MUSLIMAH MUKMINAH MUJAHIDAH! insya-ALLAH, aamiin!

Monday, 7 May 2012

Peluang menuju cita-citaku, TO BE A SPECIALIST! insya-ALLAH..


congrats for those who got UPU ! ^_^ <3

SUBHANALLAH WALHAMDULILLAH WALA ILAHA ILLALLAH WALLAHU AKBAR!

Setelah sekian lama istikhoroh..

Setelah sekian lama menanti jawapan istikhoroh dengan penuh kesabaran..


Akhirnya..

Dia beri aku jawapan..


Jawapan yang terbaik buat diriku, kedua ibu bapaku, keluargaku, sahabatku.. dan yang paling penting.. buat AGAMAku, ISLAM!

Kini..

Hilanglah segala kekusutan..

Segala kebuntuan..

Segala kerunsingan..





Aku kini tidak lagi seperti sahabatku yang lain..

Yang masih berada dalam kekusutan, kebuntuan, dan kerunsingan..

Moga ALLAH permudahkan urusanku & juga urusan kalian..


Insya-ALLAH, aamiin!

ALLAH.. there's nothing that i can say.. except..

ALL PRAISES TO YOU! (-^_^-)

Baik sungguh layanan-Mu terhadap hamba-Mu yang sering mengundang kemurkaan-Mu..

Begitu teliti perancangan Engkau..

Aku kagum!

SUNGGUH. =)

Meski terkadang aku merasakan kesedihan atas apa yang Engkau rancang..

Aku mahu yang ini, tapi yang itu Engkau bagi.. 


Aku mahu jalan itu, jalan ini yang Engkau beri..

Namun aku tahu..

Bahawa ENGKAU MAHA MENGETAHUI..

Lantas, aku pasrahkan segalanya pada-Mu.. ^_^

Kerna Engkaulah pencipta roh ini.. Pencipta jasad ini..

Terima kasih ya ALLAH..

Aku tahu..

Apa yang Engkau telah berikan untukku, nilah yang terbaik buatku di sisi-Mu..

Akan kuhargai hadiah-MU..

Sangat-sangat menghargai sebenarnya..

Sebab Dia masih beri aku peluang untuk mencapai cita-cita aku..

TO BE A SPECIALIST ObGyn!

 one day, i will be .....

a MUSLIMAH DOCTOR =)


insya-ALLAH, aamiin! ~
Mistakes ARE to be learnt.
Rasulullah sallallahu 'alaihi wasallam bersabda yang maksudnya:
”Seorang mukmin tidak akan jatuh ke dalam satu lubang dua kali.”
 ♥♥♥♥♥
Focus on the THING you aim.
Not on YOU.
NOTE :  Maksudnyer fokus kat BENDA yang kita nak buat. Bukan fokus kat DIRI kita adakah kita mampu buat atau tak. Sebab people spend too much time thinking bout that. Seriously >.<''
p/s : kepada yang tak dapat UPU tu, click la e-rayuan.. jangan risau.. ada 2nd intake (: insya-ALLAH.. la tahzan ehh ^^ setiap sesuatu yang berlaku, ALLAH sediakan sekali dengan hikmah yang tersirat.. yang mana manusia sangat susah untuk menjangkanya.. untuk mengungkap rahsia di sebalik apa yang berlaku.. itulah menunjukkan betapa lemahnya kita di sisi Sang Pencipta yang mencipta rasa CINTA! 
Bagaimana pula aku? aku dapat ke? hehe~ hurm.. buat sahabat-sahabat yang tertanya-tanya,  maaf! Aku ini perahsia orangnya.. (: TUNGGU & LIHAT apa yang bakal terjadi selepas ini.. insya-ALLAH.. yang penting, jangan lupa doakan kejaayaan bersama k =) 
# lepas ni, kena pulun habis-habisan.. manfaatkan peluang yang ALLAH bagi..
insya-ALLAH.. selagi denyutan nadi CINTA ini terus berdenyut hingga akhirnya.. wallahua'lam.. (n_n)