ahlan wasahlan..


Tuesday 27 March 2012

Meski aku niqobis, namun aku malu padamu..sungguh! ):

cemburunya hati saya biler tengok orang yang berpurdah..
cemburunya hati saya biler tengok orang yang bertudung labuh..
teringin betul hati ini, nak jadi seperti kalian..






tahniah, pada mereka yg berjaya menutup aurat sepenuhnya, mengikut syariat Allah..
betapa hati ini teringin utk menjadi muslimah,
yg sememangnya menjalankan, mengistiqamahkn, menghambakan diri hnya pd jalan Allah ;(

Suatu masa dulu, saya pernah pakai purdah, sbb tempat saya belajar, ade 1 subjek tu, lec dier suruh semua pelajar perempuan pakai purdah, n lelaki pakai serban. hanya untuk 1 hari, demi mendapatkan pahala sunnah nabi. betapa gembira hati ini pada waktu tu, yela.. sebab, tak dapat nak pakai buat selamanya, sekejap pon jadilaa.. then time hari pertama pakai tu. betapa rasa seronoknye.. tak terkata. betapa rasa diri ini terlindung. biar hakikat sebenar, dosa sebagai manusia tak tertanggung.. then, bila pakai purdah.. mmg takde sape la kenal saya.. then, lepas habis kelas tu, saya dan kawan saya, pergilah makan. tapi, masih dalam keadaan berpurdah.. kami jalan di hadapan seorang lelaki.. tiba-tiba, ada seorang lelaki ni kata.. :

" sejuk mata pandangan tengok awak.. alangkah seronoknya kalau dapat disunting jadi isteri.". 

Saya tertunduk malu.. dan terkejut, terkagum dan terpesona dengan kata-katanya.. hati ini tersentak, dalam hati saya berkata,

" janganlah kau kagum dengan aku, wahai lelaki. Hakikatnya, ini bukan diri aku. Inilah kali pertama aku memakai purdah.. " 

Lepas tu, saya fikir-fikir, lihatlah, baru kali pertama memakainya, dah ada yang kata macam tu..saya kenal lelaki tu.. bayangkanlah, betapa sejuk dan cantiknya muslimah yang berpurdah, pada pandangan mata sang adam. tapi, bukan itu yang saya inginkan.. saya cuma mengharapkan pandangan dari Ilahi. Saat itu, hati terdetik untuk berubah.. saya ada la cerita dekat family, dan sampaikan hasrat untuk berpurdah, tapi.. )':  family tak benarkan.. katanya, ia memerlukan kekuatan yang sangat tinggi. ada benarnya juga kata family saya, jadi saya pun batalkan niat untuk memakai purdah.. Namun, saya cuba untuk mendidik diri dalam mencari kekuatan untuk itu..

Sehingga kini, masih tidak mampu. bertudung labuh pula ? Saya teringin sangat nak istiqamah memakainya. ni tak, saya hipokrit.. saya hanya pakai bila nak pergi ke kuliah.. memandangkan, tempat yang saya belajar memang kena pakai tudung labuh..dan lagi, kos yang saya ambil.. memerlukan saya untuk memakainya.. tapi, di luar, saya tidak pula memakai tudung labuh..

Terkadang, rasa berdosa menghantui diri hari demi hari.. tapi, insya-Allah, saya tutup apa yang Allah suruh, seperti memakai stokin, dan sarung tangan.. cuma, mungkin tudung biasa jer yang saya pakai.. tak macam muslimah lain yang kuat dan mampu untuk pakai tudung labuh.. bukannya saya tak nak pakai.. sebenarnya,  hati ni teringin sangat nak pakai, sangat-sangat teringin sebenarnya.. tapi, rasa macam iman masih tak kuat dan tak teguh.. hmm.. (T_T)

Kini, betapa saya mengharapkan agar dijodohkn dengan insan yang soleh.. yang mampu memberi saya  kekuatn untuk menjadi wanita solehah pada pandangan-Nya.. yang akan menjadikan saya bidadari di syurga untuk si dia yang bernama suami.. insya-ALLAH.. aminnn.. :)


p/s : kisah ini di copy dari facebook.. subhanallah.. moga ALLAH SWT mendengar doamu dan memaqbulkan niatmu yang tulus untuk berniqob ya ukhti fillah.. insya-ALLAH, aamiinn~ dan meski aku seorang niqobis, namun aku malu denganmu ya ukhti fillah.. tersangat-sangat malu.. aku tidak sehebatmu.. (T_T) ♥

No comments:

Post a Comment

Muslimah Mukminah Mujahidah