ahlan wasahlan..


Monday 24 June 2013

TAQWAnya dia )':

Saidina Ali b. Hussein jika berwudhu untuk solat, menjadi pucat wajahnya,maka ditanyakan orang mengapa demikian?

Jawabnya:

“Tahukah kamu kepada siapa saya akan mengadap?"

ALLAHUAKBAR. T_T


Teringat kisah seorang remaja yang membuatkan aku JATUH CINTA padanya. Dialah Tsa'labah b. Abdurrahman R.A. Sungguh aku merinduimu. Aku cemburu melihat jasad & rohmu diiringi malaaikah. Tetapi, adakah diriku akan menyusuli sebagaimana yang berlaku pada Tsa'labah? 


p/s : masya-ALLAH. itulah kesan tarbiyyah dpd Rasulullah saw. wa tausiyah in tilawatun islamiyyah. T_T allahuakbar.

  : فَأَقِمْ وَجْهَكَ لِلدِّينِ حَنِيفاً فِطْرَةَ اللَّهِ الَّتِي فَطَرَ النَّاسَ عَلَيْهَا تَبْدِيلَ لِخَلْقِ اللَّهِ ذَلِكَ الدِّينُ الْقَيِّمُ وَلَكِنَّ أَكْثَرَ النَّاسِ لَا يَعْلَمُونَ , maksudnya :

Maka hadapkanlah wajahmu dengan lurus kepada agama Allah, (tetaplah atas) fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah Allah. (Itulah) agama yang lurus, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui
[Q.s. Ar-Rum:30]'

ALLAH tu Maha Baik. 
Dia sangat sayangkan hamba-Nya even hamba-Nya memikul dosa sebanyak butiran pasir di tepian pantai.
baiknya Tuhan kita.
rasa malu sgt2 pd Dia.
dikurniakan nikmat-Nya kpd kita,
tp kita bls dgn dosa.
itulah manusia yg lemah & hina di sisi-Nya sepertiku.

Saidina Abu Bakar ra pernah ditanya oleh Saidina Umar Al-Khattab, kenapa dia selalu disebut2 oleh Rasulullah dan kenapa dia sangat kuat menanggung ujian. Saidina Abu Bakar ra menjawab:

"Lazimnya dalam dunia ini ada 2 jenis manusia. Satu yang berjuang untuk dunia dan satu lagi berjuang untuk akhirat. Tetapi aku berjuang bukan utk dunia dan bukan untuk akhirat. Aku berjuang dan aku berbuat apa pun hanya untuk Allah semata-mata. Aku tidak pernah kenyang. Aku kenyang dengan kelazatan bersama dengan Tuhan. Aku minum tidak pernah hilang dahaga kerana aku mabuk cinta dengan Tuhan." 


Subhanallah. T_T

wallahu'alam.


*sebaknya.. sebab sambil type, sambil dengar hamba ALLAH ni mengalunkan ayat suci al-quran --> Fatih Seferagic

No comments:

Post a Comment

Muslimah Mukminah Mujahidah