ahlan wasahlan..


Thursday 8 November 2012

Hati tenang kembali =)



Alhamdulilah..

Milik-Mu segala apa yang ada di bumi dan di langit..

Syukur ya ALLAH!

Hari ini Engkau datangkan kegembiraan & ketenangan pada malam hari setelah Engkau

membiarkan air mataku membasahi pipi di pagi dan di petang hari.

Jujur aku katakan, sejak pagi tadi hingga petang hari, aku merasakan hidup aku ini

kosong.. hati ini kosong.

Lantas aku luahkan segalanya melalui air mata dan bermonolog dengan Tuhan yang

Maha Esa..

Bagi mengubati kesedihan, lantas aku membuka buku ’12 Wanita Teladan’..

Aku hanya sempat mengkhatamkan bab 1, yakni berkaitan dengan Sayyidah Khadijah

Binti Khuwailid Bin Asad Bin Al Uzza pada petang hari..

Alhamdulillah! Berkat ilmu-Nya, hatiku sedikit terubat.. ;)

Dan perkara yang lebih membahagiakan setelah kesedihan menerjah diri ( yang aku

rasakan entah mengapa aku bersedih, atas sebab apa, aku pun tidak pasti), ialah aku solat

maghrib berjemaah dengan Ratu Hatiku, ummiku sayang ^_^

Dan, memandangkan ummi baru sahaja usai mengajar anak-anak permata Islam mengaji,

dan solat fardhu isya’ pun telah masuk waktunya, aku mahu berjemaah lagi dengan

ummi.. namun aku lihat adik bongsuku sedang mencabut uban ummi..

Aku tidak mahu mengganggu..

Tanpa berlengah, aku mengajak adik sulungku untuk solat berjemaah denganku..

inilah tempatku beradu dan di kamar inilah aku solat isya' berjemaah dengan adik sulungku buat pertama kalinya setelah aku bergelar sebagai pelajar matrik ;)


SUBHANALLAH!

Nikmat apa yang Kau berikan ini ya ALLAH!

Kini, dengan izin-Mu.. hati aku basah dengan ketenangan yang tidak mampu ditafsirkan (-^_^-)

YA, AKU BAHAGIA DENGAN SEMUA INI!

Sebabnya?

Sebab aku jarang berjemaah dengan ahli kerabatku yang kusayangi kerana ALLAH..

Kekangan ini kesan daripada kehidupanku sebagai pelajar asrama di kolej matrikulasi

negeri sembilan..

Apa kaitannya?

Kaitannya, aku jarang pulang ke rumah dek kerana pembelajaranku di matrik yang

merupakan fast track. So, faham-faham je lah.. belajar tak sampai setahun pun, tapi

silibus sama macam mereka yang ambil diploma.

Aku gunakan masa hujung mingguku untuk mengulangkaji pelajaran.

ALHAMDULILLAH, ALLAH masih beriku peluang untuk berjemaah dengan mereka..

Aku pulang ke rumah sebaik sahaja selesai menduduki kertas terakhir final exam hari

selasa yang lalu, dan aku ada 4 hari sebelum menduduki M.U.E.T. test. Lantas, aku

mengambil kesempatan cuti 4 hari tersebut dengan pulang ke rumah, kerana selepas

M.U.E.T. test, aku akan habiskan seminggu

daripada cuti sem (2 minggu je) dengan menghadirkan diri dalam tarbiyah qalbun, yakni

kem Jambori Remaja Islam dan mengeratkan lagi ukhuwawah islamiyyah dengan

sahabatku di KMNS. Means, lepas habis kem, terus tidur rumah sahabat ana.

Dan insya-ALLAH, dalam perancangan kami, kami mahu berjalan di bumi ALLAH (KL)

dan kalau diizinkan-Nya, mahu menziarahi masjid yang ada di KL.

Mencari ketenangan abadi,

Mengu’zlahkan diri, 

Menuju CINTA ILAHI!

p/s  : ALHAMDULILLAH.. baru tadi ummi suruh tandatangan pada 2 helai kertas untuk menerima cek 

perkapita, RM 200+ ^_^ALHAMDULILLAH!

k bye! mahu melantak pizza hut dengan usrati !

Wassalam..

=)

No comments:

Post a Comment

Muslimah Mukminah Mujahidah