ahlan wasahlan..


Sunday 12 February 2012

ESOK!

 
kanak2 merupakan pemangkin ummah..mereka adalah penyambung warisan agama...penegak kebenaran...dan kepada ibu bapa tunaikanlah hak2 mereka...

Satu hari seorang lelaki datang ke Umar ibn al-Khattab untuk mengeluh tentang seorang anak lelaki yang tidak dengar cakap. Jadi Umar membawa anak lelaki itu kepadanya dan beliau menyalahkannya untuk kesalahannya. Kemudian anak lelaki itu menemui Umar dan berkata.

"Ya Pemimpin yang mukmin: Tidak adakah hak untuk anak lelaki terhadap bapanya?". 

Umar berkata "ya". 

Kemudian lelaki itu berkata "Apaah hak-hak ini Ya Pemimpin yang mukmin?" 

Umar berkata, "Untuk memilih seorang ibu yang baik untuknya, untuk memilih nama yang baik kepadanya dan mengajarnya al-Quran"..

*kata-kata Umar ni membuatkan kecintaanku pdnya semakin bertambah.. insya-ALLAH.. =) *

Kemudian anak lelaki itu berkata: "Ya Pemimpin yang mukmin bapaku belum lagi menyelesaikan hak-hak ini. Untuk ibuku, dia seorang hamba kulit untuk seorang Magi; Dengan nama saya, dia telah menamakan saya Jual (kumbang); dan dia tidak pernah mengajar saya walaupun satu huruf dari al-Quran". 

Kemudian Umar menoleh ke belakang ke bapanya dan berkata "kau datang kepadaku untuk mengeluhkan kederhakaan dari anakmu, sementara kau belum pun memberikan dia haknya. Jadi kau telah membuat kesilapan terhadapnya sebelum dia telah membuat kesilapan terhadapmu"..

p/s : mood : KELETIHAN.. mata mengantuk.. =.=  alhamdulillah.. byk pengalaman baru hari ni (memanah, paint ball)..seharian memanah, menunggang kuda, flying fox & main paint ball.. esok insya-ALLAH menyambung kembali amanah sebagai seorang ustazah.. moga hari esok lebih baik daripada yg sebelumnya.. insya-ALLAH ^^ 

No comments:

Post a Comment

Muslimah Mukminah Mujahidah