ahlan wasahlan..


Wednesday 8 May 2013

HIKAYAT TENGAH BAWANG

20130320-123834.jpg

Ada sebuah kisah rakyat, saya belajar daripada rakan Turki berketurunan Laz. Kisah yang datang daripada sebuah keluarga.

Salah seorang anak telah ditanya, “apakah yang paling kamu inginkan, jika kamu menjadi orang yang sangat kaya?”

Anak muda itu termenung.

Katanya, “saya nak makan ‘tengah’ bawang, puas-puas!”

KETERANGAN
Selabu bawang besar, bahagian paling sedap dan manis ialah bahagian tengahnya. Di dalam keluarga yang miskin, apabila makan bawang, bahagian tengah bawang itu diberikan kepada ayah, atau anak sulung kerana keistimewaannya yang hanya boleh dimakan oleh ‘VIP’ di dalam keluarga berkenaan.
Maka bagi anak muda ini, jika dia kaya nanti, ‘barangan’ paling mewah yang boleh beliau bayangkan ialah tengah bawang. Justeru, jika satu hari dia menjadi kaya, dia boleh beli bawang banyak-banyak, dan makan tengah bawang sebanyak mungkin sesuka hati!

IBRAH
Kita tidak mampu membayangkan sesuatu yang tiada di dalam fikiran dan pengalaman. Kecilnya impian kita ialah kerana kecilnya ilmu, pengalaman dan pengamatan kita. Lalu ia menjadikan kita manusia yang sangat mudah teruja dengan benda remeh temeh, benda yang bagi kita hebat sangat, tetapi menjadi bahan ketawa orang lain.

Makin kuat kita mewarwarkan pelan kita untuk mencapai impian kecil kita itu, makin terserlah kemiskinan kita dalam serba serbi maknanya.

Maka dalam perjuangan ini, terutamanya semasa tanpa sedar kita terlebih keyakinan diri, janganlah terlalu kuat menjerit kepada dunia, tentang cita-cita kita untuk ‘makan tengah bawang’ itu.
Ia hanya menyerlahkan kemiskinan diri.

ALLAHU.. T_T

*copy tea

No comments:

Post a Comment

Muslimah Mukminah Mujahidah