ahlan wasahlan..


Friday 11 May 2012

ANTARA DOKTOR DAN USTAZAH : MANA PILIHAN HATI?



Situasi 1 :

Tidak sedikit pelajar perubatan malah doktor sendiri yang dinamik dalam fikrah dan gerak kerjanya. Mereka berupaya untuk menjadi begitu apabila mereka keluar dari sekadar memperhambakan diri kepada silibus dan profesyen masing-masing.

Mereka tidak hanya membaca buku teks perubatan untuk profesyen dan buku teks as-syahid Imam Hassan al-Banna dan Mustafa Masyhur untuk dakwahnya, sebaliknya mereka meluaskan bacaan dan kefahaman dengan mengambil buku-buku Current Affairs, Political Science, Falsafah, Sejarah dan menganggap semua itu sebagai sebahagian dari keperluan Tarbiyyah dan BEKALAN UNTUK MEMENANGKAN ISLAM.


Situasi 2 :

Tidak sedikit pelajar Syariah dan ustaz ustazah yang dinamik, tetapi mereka menjadi dinamik hanya selepas mereka berjaya memecahkan tembok sangkaan bahawa “ilmu itu ialah apa yang Allah cakap, apa yang Nabi cakap: maka jika sudah faham Tafsir dan faham Hadith, saya telah faham segala-galanya”.

Mungkin setengah mati mahu keluar dari tembok itu.

Sesungguhnya jalan untuk memenangkan Islam itu tidak semudah yang disangka
Sejauh mana kita semua bersedia KE ARAH MEMENANGKAN ISLAM?



ANTARA DOKTOR DAN USTAZAH : MANA PILIHAN HATI?

Perjuangan menegakkan islam tidak kenal erti nama dan pangkat.Tidak kisahlah siapa kita, golongan ulamak mahupun golongan profesional, Allah tidak menilai setinggi mana ilmu yang kita ada, bahkan Allah hanya melihat setinggi mana nilai ketaqwaan dalam diri kita.
"Dan hendaklah kamu membawa bekal dengan cukupnya kerana sesungguhnya sebaik-baik bekal itu ialah memelihara diri (dari keaiban meminta sedekah) dan bertakwalah kepadaKu wahai orang-orang yang berakal (yang dapat memikir dan memahaminya)". -al Baqarah : ayat 197

Insan bertaqwa diibaratkan seorang tentera yang lengkap bersenjata menuju ke medan perang untuk menegakkan syiar di bumi Allah. Kempen "mari bertaqwa" adalah agenda dan tunjang utama untuk memenangkan Islam.

p/s : harapanku agar suatu hari nanti, diri ini menjadi DOKTOR PAKAR SAKIT PUAN or SPECIALIST ObGyn dan dalam masa yang sama, mampu menjadi ustazah.. insya-ALLAH, aamiin!

No comments:

Post a Comment

Muslimah Mukminah Mujahidah