ahlan wasahlan..


Saturday 18 May 2013

warkah hina dari hamba ALLAH.

ALHAMDULILLAH YA ROBBAL 'ALAMIIN..

Al-yaum(hari ini), yaumus sabtu ( hari sabtu), berkat 8 REJAB 1434 H bersamaan 18 Mei 2013, saksikanlah wahai ummat manusia, ummat Muhammad S.A.W.,



Saya,
HAMIZAH BINTI RAJALI,
an ordinary person that was born as a little caliph on sayyidul ayyam (penghulu segala hari), which is Friday, Jumu'ah mubarokah (insya-ALLAH), on 15 Sya'ban 1415H bersamaan 29.07.1994.

Pendidikan awal,
1999-2000 : Tadika Al-Furqon, Seksyen 16, Bandar Baru Bangi, Selangor.

2001-2006 : - Sekolah Rendah Agama Lepai, Seksyen 16 , BBB, Selangor..
                     - Sekolah Rendah Agama Kafa Integrasi Al-Istiqomah, Seksyen 16, BBB, Selangor.
                     - Sekolah Rendah Kebangsaan Jalan 2, BBB, Selangor.

2007-2011 : -  Sekolah Menengah Kebangsaan Bandar Baru Bangi (Jalan 2) , BBB, Selangor.

2012-2013 : - Kolej Matrikulasi Negeri Sembilan (KMNS).

Kini,
Bekerja sebagai guru ganti di sekolah rendah agama Kafa Integrasi Al-Istiqomah, Seksyen 16, BBB, Selangor. Bekerja sesi petang, mengisi masa lapang sementara menunggu untuk meneruskan pengajian ke peringkat yang lebih tinggi dalam bidang perubatan di Timur Tengah (insya-ALLAH).. mohon sahabat sekalian doakan kejayaan saya di dunia & di akhirat ea..insya-ALLAH, aamiin!

*kisah hidup saya biasa-biasa saja. tak hebat macam awak (: tapi saya syukur dan redha. ALLAH Maha Mengetahui apa yang terbaik buat hamba-Nya..
[an-nasihah li nafsi aidhon : "apa gunanya kalau celik mata tapi buta mata hati?" na'udzubillahi minzalik]



WARKAH HINA
[ditujukan khas buat hamba-Nya yang mengenali hamba ALLAH yang hina ini]


Kaum kerabat terdekat,
Saya, anak ke-2 daripada 5 beradik, yang juga merupakan anak perempuan sulung, khas buat ummi & abuya tercinta, terima kasih kerana telah mendidik diri ini tanpa mengenal penat jemu sehingga hari ini.. maafkan kaknyah jika tertinggikan suara pabila bicara, memberikan reaksi raut wajah yang tidak menyenangkan, dan tidak menjadi anak yang baik ): buat abanglongku, maafkan adikmu ini dan buat adik2 perempuanku, maafkan kakakmu ini jika tidak mampu menjadi kakak yang solehah buat kalian. Saudara-maraku sekalian, maafkan diri ini andai saya tak mampu menjadi saudara kalian yang baik. T_T

Para asatizah (mua'llimin wal mu'allimat),
Jasamu guru tidak mampu kubalas. Setiap huruf dan nombor yang kalian ajarkan buat hamba-Nya yang tersangat jahil ini, telah pun memberikan impak yang tersangat besar dalam hidupku sebagai seorang yang menuntut ilmu di bumi ALLAH. Andai saya pernah melukai, menyakiti hati dan perasaan kalian, saya telah merosakkan mood kalian untuk mengajar, saya mohon maaf atas segala kekhilafan saya. Mohon diberkati ilmu yang kalian telah ajarkan serta saya begitu mendambakan doa daripada mereka yang pernah mengajar saya tentang ilmu-ilmu yang bermanfaat, kerna kalian merupakan seorang 'alim bagiku..

Bekas anak murid & anak muridku,
Maafkan ustazah andai pernah memarahi kalian dengan meninggikan suara, menyakiti hati kalian, tidak mengajar kalian dengan sebaik-baiknya, tidak menasihati/menegur kalian dengan cara yang berhikmah, mohon maaf ya.. Ustazah juga manusia biasa. Trasa diri tidak layak untuk dipanggil ustazah kerana saya tiada ilmu yang tinggi untuk melayakkan saya menjadi seorang ustazah yang solehah ): maafkan ustazah wahai mutiara ISLAM sekalian.

Niqobis & muslimat,
Aasifah jiddan 'ala kulli hal.. Saya ini minat photography dan suka mengupload gambar. Sehinggakan mungkin kadang-kadang, saya dikepalai oleh nafsu, saya mengupload gambar-gambar yang mungkin menjadi fitnah buat kalian.. Alhamdulillah.. Berkat 8 rejab 1434H, telah memberi impak yang sangat besar dalam hidup saya sebagai seorang yang bergelar MUSLIMAH! Terima kasih atas segala nasihat/teguran yang diberikan meski terasa pahit untuk ditelan. Tapi, kalian telah membuktikan bahawa kalian merupakan sahabat yang baik kerana sahabat yang baik itu sentiasa menegur kita ke arah kebaikan. [betulkan saya kalau saya silap =) ] . Andai kalian tahu, saya menganggap teguran kalian adalah merupakan TEGURAN DARI ALLAH.. Astaghfirullah.. ALLAH mahu tegur saya.. Kata isteri Nabi, Sayyidatina Aisyah r.ha ,

"Wanita SOLEHAH itu tidak dipandang dan tidak memandang.."

Sahabat tika di zaman persekolahan,
Maafkan andai diri ini bersenda gurau, berkata kasar, menyakiti hati kalian, termakan & minum hak milik kalian, terambil barang kalian, mempunyai hutang dengan kalian, hamba ALLAH ini minta kalian menghalalkan segalanya. Ku memohon maaf atas nama ALLAH, tika itu saya masih belum matang dan tidak kenal erti sebenar APA ITU ISLAM.

Sahabat(classmates) di KMNS,
Sebenarnya, saya tidak faham dgn diri saya saat saya berada bersama-sama kalian. Ya! Saya akui, saya banyak bergurau senda. Kadangkala saya muhasabah kembali. Ahhh!! "Seringkali aku buat lawak b***h kat budak kelas aku". Kadangkala, terasa seperti ianya keterlaluan.. Maafkan hamba hina ini. Saya tidak tahu mengapa saya jadi begitu. meskipun saya tahu akan pesan Baginda S.A.W., \

"Mereka yang banyak ketawa di dunia, kelak merekalah yang banyak menangis di akhirat".

Duhai sahabat sekalian, ketahuilah. Dalam tawa riang saya bersama kalian semua yang dirahmati ALLAH, saya seringkali menangis bersendirian dan bertanyakan iman ; 'kenapalah aku jadi camtu? aku buntu wahai ALLAH. argghh!! annoying bukan sifat sebenar aku!'

To all my non-muslims' friends, i wanna to ask forgiveness for all my wrongdoings, mistakes, bad jokes that maybe for all of you, it was give any bad perspectives about ISLAM.
SESUNGGUHNYA ISLAM ITU TERSANGAT CANTIK & INDAH.. Namun, penganutnyalah yang telah mencemarkan kecantikan & keindahan Islam tersebut. JANGAN SALAHKAN ISLAM, TAPI SALAHKANLAH KAMI, PENGANUT AGAMA ISLAM ITU SENDIRI..

*Maafkan saya sekiranya saya telah menjadi FITNAH BUAT ISLAM )=

(T_T)

Sahabat usrah alumni KMNS & AJK Surau Al-Muttaqeen KMNS serta mad'u ku,
Mohon maaf andai segala amanah yang diberi dalam menyampaikan dakwah, saya tidak laksanakan dengan baik. Mohon maafkan & halalkan segalanya..

Persatuan Pelajar Islam Selangor (PEPIAS),
Maaf andai saat kalian memerlukan bantuan, saya tidak dapat memenuhinya. Kekangan masa dan pengangkutan mungkin. Maafkan saya sekiranya tatkala saya menyumbang keringat, saya tidak menjalankan amanah dengan baik.

Sahabat alam maya (facebook, twitter, blog, dll),
Maafkan kekhilafan hamba ALLAH ini..kerna dia sedang bertatih mencari ilmu-Nya. Maaf andai kalian merasakan bahawa diri ini sombong. Maafkan saya yang kadangkala tidak membalas mesej/pertanyaan kalian..mungkin saya sibuk tika itu..




Saksikanlah wahai dunia! Hari ini aku merasakan seolah2 aku mendapat hidayah ALLAH buat kali ke-2, setelah pertama kalinya aku merasakan ERTI HIDAYAH ketika tahun 2008.

Semuanya bermula apabila aku mendengar nasihat daripada ibu kepada seorang anak muridku kini, setelah program Khemah Ibadah untuk tahap II(darjah 4, 5 & 6) di Sekolah Rendah Agama Kafa Integrasi Al-Istiqomah berakhir petang tadi. Puan Dayang, yang merupakan seorang MUSLIM, convert to Christian, and then convert to ISLAM again. So, she was sharing with us (asatizah) about her experience, pahit & manis that she had go through in her life.

Pengalaman bagaimana dia menegur pelajar sekolah, dia mendekati pelajar-pelajar nakal sewaktu pelajar sekolah sedang rehat di kantin sekolah, dia menasihati anak-anak mutiara ISLAM yang tidak mendengar kata, suka memberontak, panas baran, dan sebagainya.Bahkan, beliau juga menceritakan bahawa beliau pernah melihat dengan mata kepala sendiri yang mana pelajar sekolah menengah sudah berani berzina di dalam semak tanpa ada perasaan secebis malu, yang pelajar lelaki berjudi di tandas awam, trend coupling yang semakin menular di SMK, ponteng sekolah, hisap rokok dsb.

From here, i felt,

'subhanallah.. what has i done towards people around me? what about my ways to advice someone? does my dakwah flow correctly fi sabilillah with good attitude, with full of loving & sharing, with an eternal love to Him?'

T_T

Puan Dayang, she is a caring mom towards children, seorang wanita yang tabah, yang pernah dikejar oleh orang kuat Gereja, dan ditampar serta dipukul. Sangat penyayang orangnya. Setiap bait bicaranya penuh nasihat & hikmah yang sukar dicari.<3

Lantas, sewaktu para guru (asatizah) masing2 sibuk untuk pulang ke rumah, tidak kurang juga Puan Dayang yang semestinya mahu pulang ke rumah, suddenly, saya berlari mengejar Puan Dayang yang hanya berjalan kaki [Puan Dayang datang sekolah sebab mahu melihat anaknya yang mengikuti program khemah ibadah tersebut].  I share about my experience in KMNS. I tell her about my non-muslim's friends and i related about them with Syed Qutb's words,

"Aku pergi ke Barat, aku lihat ISLAM TANPA MUSLIM. Aku pergi ke Timur, aku lihat MUSLIM TANPA ISLAM.."

Then, i tell Puan Dayang that im really wanna to dakwah my non-muslim's friends since im still studying at KMNS. Guess what? She has introduced me with al-ustaz FAISAL ABDURRAHMAN, that still furthering his studies for PhD at UKM. Seorang penulis buku dan ustaz yang sangat-sangat membantu dan menyokong dalam kerja-kerja dakwah, bahkan dengan izin ALLAH, pernah meng-convert-kan non-muslims to ISLAM. Masya-ALLAH, tabarokallah.. she asked me to borrow my phone and make a voice call with ustaz Faisal. Semuanya dalam usaha hanya untuk memudahkan saya untuk melakukan kerja-kerja dakwah. Insya-Allah. Saya mahu mengorek segala tips2 ustaz dalam berdakwah. Bi iznillah..

Sewaktu pulang ke rumah, around 6.10 p.m. , i cried. I seat beside ummi. I hide my tears from ummi.

Muhasabah diri, bagaimana untuk aku berubah ke arah yang lebih baik?

Dan impak daripada apa yang saya dapat hari ni ialah :

1. Semasa anak2 muridku mahu pulang ke rumah, mereka menemuiku untuk bersalaman. Dan mungkin rasa agak janggal di hadapan para ustaz dan ustazah serta penceramah jemputan yang sedang berbual-bual dengan Puan Dayang di bilik guru, lantas saya meluru ke pintu bilik guru yang juga merupakan pejabat sekolah. tujuan saya adalah untuk menasihati & lebih mendekati anak-anak muridku setelah mendengar nasihat dan coretan hidup Puan Dayang. Ku insaf mendengar kata-kata Puan Dayang. Begitu terkesan dihati. Apa lagi, ilmu yang ada harus dipraktikkan kerana,

"al-'ilm bila 'amalin kash shajaroh minas tsamarin(ilmu tanpa amal ibarat pohon tanpa buah).."

Mereka menyalamiku. Sempat aku bisikkan, 'jadi anak yang baik ye'..

2. Saya sampai rumah, kelihatan adik bongsu sedang bermain basikal di halaman rumah. Sesudah ummi parking kereta, adik pantas berlari menuju ummi. Membuka pintu kereta. Lantas ummi bertanyakan, 'Adik dah solat Asar?'. Digelengnya kepala menandakan belum. Ummi pantas menyuruh adik menunaikan solat Asar dahulu, kemudian barulah sambung bermain basikal semula. Adikku yang berumur 8 tahun itu endah tak endah dengan nasihat ummi yang menyuruhnya solat. Lantas, saya pergi semula kepadanya, si adik bongsu. saya belai, usap kepalanya.. dan kukatakan, 'Adik, pergi solat asar dulu yee.. haa.. orang pandai kan dia solat.. adikkan pandai..' SUBHANALLAH! PSIKOLOGI USAPAN, BELAIAN, CIUMAN, PELUKAN DAN PUJIAN memberikan aura dan signal yang hebat dan luar biasa dalam minda mereka!
Waktu maghrib pula, saya kejutkan adik kedua terakhir saya untuk bangun dan membersihkan diri (mandi), kerna waktu maghrib hampir tiba. Al-maklumlah..adikku ini baru sahaj pulang daripada kem di sekolahnya. 2 hari 1 malam. Letih agaknya.. Sebab tu lena dibuai mimpi (: pantas, aku mengejutnya sebagaimana Puan Dayang melakukan perbuatan usapan, belaian, pelukan terhadap anak-anak kecil yang mempunyai masalah dengan kegagalan mengawal emosi. Meski berkali-kali saya memanggil nama penuh adik kedua ku itu dengan suara yang lembut, usapan rambutnya, menepuk-nepuk dengan lembut pada badan sambil menggerakkanya bangun daripada tidur, mski jenuh dan terasa bosan kerana membuat perkara yang sama, namun akhirnya!! Reaksi yang begitu positif diberikan adik kedua ku ini, yang berusia 12 tahun.

Ternyata, adik-adik saya lebih mendengar kata, dan menghormati saya serta menyayangi saya hari ini, lebih daripada hari-hari sebelumnya. Jika sebelum ini, saya hanya nasihat mereka tanpa sebarang usapan, belaian dan pelukan, dan hasilnya, seolah-olah nasihat itu masuk telinga kiri, keluar telinga kanan. (T_T)

SUBHANALLAH..

AZAM BARU SAYA UNTUK HARI ISNIN INI DAN HARI-HARI YANG MENDATANG..

# Jika sebelum ini, anak muridku hanya menyalami saya, kemudian berlalu begitu sahaja tanpa saya peluk, cium dan membisikkan kata-kata perangsang yang positif di telinga mereka. Nah! Bismillah, dengan izin ALLAH, bermula hari isnin minggu hadapan, mana-mana pelajar yang menjadi anak murid USTAZAH HAMIZAH, mereka akan saya peluk, cium, usap kepala mereka(banat only) dan bisikkan pada mereka kata-kata nasihat. Insya-ALLAH.

# Hari Khamis tempoh hari, saya merampas 2 buah komik anak murid saya, yang mana mereka membacanya sesudah selesai menjawab soalan peperiksaan meskipun masa tamat peperiksaan untuk paper tersebut belum tiba. Berkat hidayah-Nya yang saya rasakan hari ini, terlintas di benak fikiran saya untuk memulangkan buku komik tersebut sebagaimana yang diminta oleh mereka berdua, empunya komik tersebut, iaitu Faisal & Fayyadh [yang kenakalan mereka seringkali membuat hatiku terhibur meskipun kadangkala merekalah yang membuatkan thermometer tahap kesabaran saya meningkat dengan mendadak >.<'' ]. YA! Hari isnin, meskipun saya bertugas pada sesi petang, namun rancangan saya, saya mahu mengikuti ummi [yang bertugas pada sesi pagi & sesi petang] pada pagi isnin. Kerana saya mahu pergi bank yang berdekatan dengan sekolah, dan pergi ke kedai runcit untuk membeli 2 buku GenQ (Generasi Al-Quran) untuk dihadiahkan kepada Faisal & Fayyadh ketika mahu memulangkan komik mereka pada petang isnin nanti.. majalah GenQ kurasakan sesuai untuk dihadiahkan buat mereka berdua, kerna tahun depan mereka akan melangkah ke alam sekolah menengah pula dan semakin meningkat remaja.. moga-moga anak didikku menjadi PEMUDA GENERASI AL-QURAN.. insya-ALLAH, aamiin!

# kEKADANG anak murid ini sering mengadu tentang anak murid itu.. anak murid sana sering mengadu tentang anak murid sini dan blablabla... tidak sangka bahawa dengan usia semuda itu, mereka sudah mula belajar erti menyimpan dendam, benci-membenci sesam saudara seislam, kutuk-menmgutuk, caci-maki, hina dll.. Jika sebelum ini, saya kurang menjadi teman yang setia untuk anak muridku mengadu masalah, pendapat, bermula hari isnin jugalah, saya mahu buka semua pancaindera saya dengan nama ALLAH, untuk mendengar isi hati mereka, untuk mereka mengadu kasih, sehingga mereka merasakan dan menganggap bahawa saya ini seperti kakak kandung mereka.. adik-adikku, kakakmu yang baharu akan hadir dalam hidupmu...hadir atas dasar ukhwah islamiyyah (tali ikatan persaudaraan). Mereka ini masih setahun jagung, dan di tahap umur mereka inilah, ku rasakan, bahkan kajian sains telah pun membuktikan, bahawa di saat usia mereka yang masih muda ini, mereka umpama span yang menyerap apa sahaja yang diberikan kepada mereka. Yang baik dan yang jahat. Justeru, dengan izin ALLAH yang telah memberiku rasa betapa manisnya hidayah, akan ku manfaatkan peluang ini.. insya-ALLAH..

P/s : wahai makhluk yang paling sempurna yang dicipta-Nya, saya, yang lebih dikenali di facebook pada awalnya, sebagai MUSLIMAH MUKMINAH MUJAHIDAH, telah menukar nickname beberapa minggu yang lalu dengan hamba Dia.. dan.. dengan berbekalkan azam yang setinggi langit dan rasa kehambaan pada-Nya serendah mutiara di lautan, saya menukar nickname saya lagi dengan hamba ALLAH.. YA! moga kalian yang menyebutnya menjadi doa buat diri hina ini. Saya lakukan semua ini, kerana saya sudah sedar dengan izin-Nya, bahawa seringkali saya bukan menjadi hamba-Nya, tapi hamba kepada nafsu yang dicipta-Nya.. =(

"RAMAI ORANG TAHU, TAPI DIA TAK SEMESTINYA SEDAR. NAMUN, ORANG YANG SEDAR, SUDAH SEMESTINYA MEREKA TAHU.."

ISLAM, kini aku datang dengan nafas juang yang baharu..

CITA-CITA TERTINGGIKU : MATI SYAHID PADA HARI JUMAAT DI BULAN RAMADHAN.
PANGKAT TERTINGGI YANG MAHU DICAPAI : HAMBA ALLAH YANG BERTAQWA.
IMPIANKU : MENJADI ANAK, IBU, ISTERI & WANITA SOLEHAH DI SISI ALLAH.
HARAPANKU : MELIHAT WAJAH ALLAH & PARA NABI SERTA DAPAT BERKUMPUL DENGAN ORANG-ORANG SOLEH/SOLEHAH YANG BERIMAN LAGI BERTAQWA.

Saya, HAMIZAH BINTI RAJALI, yang namaku membawa maksud :

HAMIZAH = yang cantik (moga cantik akhlaknya seindah wajah yang dicipta-Nya)
                    = yang bijaksana (sentiasa mengingati mati kerana orang yang paling bijak kata    
                         Nabi,ialah orang yang sering mengingati mati)

mohon maaf atas segala kekurangan terhadap warkah(surat) hina ini. Ku mohon agar kalian wahai saudaraku yang dikasihi ALLAH, untuk mendoakan kebaikan & kebahagiaan buat kita semua.

YA!
SAYA NAK BERSIHKAN HATI SAYA DARIPADA SEBARANG DOSA.
SAYA JUGA MAHU BERSIHKAN IMAN & NAFSU SAYA DARIPADA MELAKUKAN MAKSIAT KEPADA-NYA.
Tidak mungkin 2 cinta berhimpun dalam 1 hati.
CINTA PADA ALLAH YANG SELAYAKNYA BERADA DI MAQAM HATI.
CINTAKAN ALLAH, BERMAKNA CINTAKAN KEKASIH-NYA JUGA ^_^

IF ALLAH WILLS IT, I WANT TO BE A BETTER + PIOUS MUSLIMAH, from now, till forever and the hereafter. insya-ALLAH, aamiin!

Alhamdulillah.. ashykuruku ilallah jiddan jiddan!

Terima kasih wahai ALLAH atas segala nikmat HIDAYAH, TAUFIK, IMAN, ISLAM & IHSAN yang telah Engkau kurniakan buat hamba-Mu yang tersangat hina lagi jahil ini..

Khoirumminallah, wa syarrun min nafsi..[yang baik datang dpd ALLAH, dan yang buruk juga datang daripada ALLAH, namun disandarkan ke atas diri yang hina ini, untuk membuktikan bahawa hamba-Nya ini jahil lagi hina, serba serbi melakukan kekhilafan..]

Moga bermanfaat dan hati ini ikhlas serta redha akan segala ketentuan QADA' & QADAR-NYA..

Sollu 'alan nabi.. allahumma solli 'ala sayyidina al-musthofa nabi Muhammad sallallahu 'alaihi wasallam!

Dengan nama ALLAH, aku memilih jalan sufi ini! Jalan yang penuh dengan nikmat duri yang sakit tapi indah =)

Allahu Ta'ala A'lam wa insya-ALLAH...


Hamizah Binti Rajali,
00.55 a.m.
Ahad,
19 Mei 2013.
 Baiti Jannati.

2 comments:

  1. Semoga hamizah berjaya di dunia dan akhirat.. :) amin..

    ReplyDelete
  2. SubhanAllah, tersentuhnya sy dgn coretan awk.. :') sy wanita islam, dlm hati sy kuat mengatakan cinta sy hanya kepada Allah dan Rasulullah. tetapi, kenapa yg Fardhu pun ssh hendak dikerjakan . suka baca bacaan islam dan suka membaca tafsir Al-Quran. tepapi, masih juga yg fardhu itu ssh dikerjakan.. Astaghfirullah.. terlalu banyak dosa kerana sikap diri ini yg terlalu suka melambatkan dan meninggalkan yg fardhu.. perkara ini berlaku pada cuti semester sahaja. harap, sahabat syurgaku (InsyaAllah) dpt memberikan nasihat :'( - dari wanita islam yang sangat dahagakan islam...

    ReplyDelete

Muslimah Mukminah Mujahidah